Subscribe Us

Breaking News

La Dispute (Interview Exclusive) : "On a toujours été attirés par les approches non conventionnelles de l'industrie"

Le nouvel album de La Dispute (post-hardcore/emo/spoken word), No One Was Driving The Car, sort ce vendredi 5 septembre (disponible dès ce soir minuit), et pour cette occasion, nous avons interrogé Jordan Dreyer, le chanteur du groupe, sur la composition des morceaux, les visuels, ses inspirations et sur la réception par le public !

LN! : Pour commencer, j'ai lu que ce nouvel album est inspiré du film Sur le chemin de la rédemption (2018), mais je ne l'ai pas vu. Peux-tu développer le pitch du film ? 

Jordan : Bien sûr. Le film est sur le pasteur d'une église réformée, une vieille église protestante au nord de l'Etat de New York. Le pasteur traverse une crise vis-à-vis de sa foi après avoir rencontré un activiste climatique extrême. Cette crise se base sur l'état de l'environnement dans notre monde actuel. Quand je le regardais, je sentais que ça exprimait beaucoup de pensées que j'avais en tête durant la pandémie, le confinement, et les deux années qui ont suivies. Le fait de perdre contrôle, d'essayer de faire sens de la volatilité de la vie et notre place dans celle-ci, d'essayer de comprendre des forces hors de notre contrôle et d'essayer de trouver notre place là-dedans. J'ai trouvé que c'était un bon point de départ, structurellement, pour ce que je ressentais depuis longtemps dans ma vie. Pour chaque album, on s'inspire d'un support différent, et pour cet album on parlait depuis longtemps de lui donner une atmosphère cinématographique donc ça marchait bien. En plus, je n'aime pas juste ce film mis aussi la majorité de la filmographie de Paul Shrader, c'était donc une excellente base pour construire la structure de cet album. 

LN! : Tu t'es identifié aux personnages du film et à ce qu’ils traversaient, donc ça t'a inspiré à écrire ?

Jordan : Correct. C'est ça, en gros. Aussi, le directeur du film est né et a grandi dans le même environnement que moi, à Grand Rapids au Michigan, ce qui ajoute une connexion parce qu'on a la même façon de traiter ces thèmes. C'est difficile de se différencier lui et moi sur ces sujets à cause de cette expérience partagée dans cette ville spécifique. Donc au final je me suis senti très lié au directeur et à ce film en particulier. 

LN!: Je vois. Tu dis aussi que le titre de l'album vient d'un article à propos d'un accident de voiture ?

Jordan : Ça vient d'un article de journal que j'ai lu pendant que je cogitais sur ces sujets. C'était sur une voiture autonome, une Tesla, qui s'était écrasée dans un cul-de-sac au Texas. Cette citation m'a semblée être un bon résumé de ce que je ressentais, la façon dont nous cherchons des explications extérieures à notre situation, et comment nous tentons ainsi d'y trouver un certain contrôle, alors qu'en réalité, je pense que la plupart du temps, nous avons bien moins de contrôle que ce que nous croyons, et que nous subissons une forme de contrôle qui dépasse nos propres moyens. Cette situation était une façon brève de mettre des mots sur mes sentiments, donc je savais déjà tôt que ce serait le titre de l'album. 

LN! : D'accord. Comme toujours, il y a beaucoup de paroles dans tes chansons. Tu chantes beaucoup en spoken word, donc c'est toujours un gros travail de décortiquer les textes. Je voulais en savoir plus sur ta façon d'écrire, surtout pour cet album. Est-ce que tu écris ce qui te passe par la tête, est-ce que tu essaies de faire des phrases compliquées ? 

Jordan : Un peu des deux. En général, j'ai une assez bonne idée de ce que je veux faire avec les idées qui sont enfouies dans ma tête, et je les connecte ensuite ensemble en fonction de la structure que l'on a prévue pour l'album. Je relie mes observations du monde avec les thèmes qu'on veut explorer sur l'album. La majorité des histoires sont déjà écrites, puis la structure de l'album se décide, et je commence à assembler les pièces ensemble et à les arranger de façon cohérente comme si on suivait une histoire ou une conversation sur quelque chose de plus grand, dans le cas de cet album, le thème général est donc la perte de contrôle et les réflexions sur le chemin parcouru dans notre vie. A partir de là, c'est beaucoup de reformulations et de travail de précision, pas parce que je me sens spécial dans ma façon d'écrire mais parce que j'ai besoin de faire correspondre les paroles à la structure des chansons que l'on écrit et de les transformer en passages intéressants ou mélodiques. Pour utiliser une métaphore sur la sculpture, chaque passage est un bloc de marbre, et je dois trouver comment le façonner jusqu'à ce qu'il corresponde à la fois à la structure de la chanson et à mes attentes esthétiques. C'est beaucoup de grandes idées à décomposer en phrases, en mots, à combiner, pour essayer de créer un arc thématique pour l'album tout en rendant chaque mot et chaque phrase parfaits, tout en les faisant correspondre musicalement à ce que les autres membres du groupe ont composé. 

LN!: D'accord. Tu as la musique d'abord et tu écris en fonction, ou tu prépares les textes avant ? 

Jordan : Je vais d'abord décrire mes idées pour chaque morceau. Ça peut changer au cours de la composition mais d'habitude j'explique mon idée pour l'album au reste du groupe, je décris les sujets des différentes chansons et leur rythme global, ce qu'elles doivent exprimer… Et ils vont composer la musique en fonction de ça. Après, j'écris les paroles pour qu'elles correspondent au morceau. Donc pour être précis, les idées de sujet viennent en premier, puis la musique, et enfin je réécris mes paroles plus précisément pour les intégrer à la musique. 

LN!: Je vois. Si on s'intéresse par exemple à "Autofiction Detail", j'avais l'impression que toutes les paroles étaient prononcées de façon à entendre un cœur battre constamment, sur le même rythme, surtout à la fin, même si tu répètes beaucoup "a beating heart", tes intonations nous font entendre un cœur qui bat. 

Jordan : Souvent j'ai l'impression qu'on écrit en tandem, notre musique est un témoignage de cette façon qu'on a toujours eue de travailler ensemble et je pense que les autres membres du groupe sont très bons pour comprendre mes idées et les transcrire en chansons. Après on ajuste, mes idées peuvent changer quand j'entends la musique qu'ils ont écrite d'après mes explications. Parfois, je pense que notre musique vient juste du fait que mes 4 partenaires musiciens savent vraiment me comprendre en tant qu'auteur et chanteur, et sont capables de traduire mes idées de façon très pertinentes. Ecouter ce qu'ils composent m'aide aussi à trouver comment retravailler mes paroles de façon plus spécifique. La chanson que tu décris en est un bon exemple. C'est l'image de quelqu'un qui marche seul dans une partie malfamée d'une ville, et qui ressent les traumas des gens qui restent dehors. On ressent la personne marcher, comme si on entendait ses pas et son cœur battre. Je trouve ça cool. Le produit fini montre vraiment la façon dont on se comprend les uns les autres en tant qu'artistes, et le fait que l'on compose ensemble tous les 5 depuis très longtemps. 

LN!: C'est super de voir à quel point vous travaillez si bien tous ensemble. C'est la chanson qui m'a le plus marquée, à cause de ce rythme spécial, la façon dont ça résonne avec nous. 

Jordan : Je vois, ça fait sens. 

LN!: L'album est divisé en cinq parties. Ça se comprend, l'album est assez long : 14 chansons, dont certaines sont assez longues. Comment avez-vous décidé de la façon de découper cet album ? 

Jordan : Le fait d'avoir 5 actes, ça vient de l'idée de structurer l'album comme un film que j'avais décrit au début. On a écrit de base de sorte à avoir 5 parties différentes dans l'album, qui servent à développer l'intrigue. Sortir indépendamment les différents arcs thématiques n'était pas complètement notre intention au début, mais plus on en parlait, plus ça faisait sens. Je crois que ça vient à l'origine de notre manager, qu'on considère comme le 6ème membre de notre groupe et qui est avec nous depuis si longtemps qu'il est maintenant davantage un ami. Ça nous permettait de faire quelque chose d’un peu différent de la façon classique de sortir un album. On a toujours été attirés par des approches non conventionnelles dans cette industrie. Je pense que ça a aussi été un challenge, à cause de la façon dont on consomme la musique maintenant. Ça aurait pu être différent il y a 15 ans, mais la façon dont les gens écoutent de la musique de nos jours rend ça complexe, l'industrie compte surtout sur des singles qu'ils vont placer dans des playlists aléatoires par exemple. On voulait que ce soit différent. On n'est évidemment pas les premiers à faire ça, il y a d'autres groupes qui essaient différentes approches de cette manière, mais ça faisait sens pour cet album de procéder ainsi. Et puis, c'était fun de sortir des grosses parties d'un coup ! 

LN! : Et j'imagine que ça aide aussi à écouter plus facilement l'album, car comme je disais il y a beaucoup de morceaux. Ça aide à prendre son temps pour l'écouter petit à petit. Et vous pouvez voir les réactions des fans au fur et à mesure. 

Jordan : Oui, c'est vrai. Ça aide aussi les gens à comprendre comment l'album est censé être écouté. Et comme tu dis, la partie fun, c'était de voir les réactions des fans, pas sur juste une chanson de temps en temps, mais sur ce que tout l'album peut faire ressentir petit à petit. C'était enrichissant. 

LN! : La partie 3 est sortie à peine une semaine avant de réaliser cette interview et vous avez réalisé un documentaire sur le sujet. Est-ce important d'expliquer votre vision des musiques et la façon dont vous les composez ? 

Jordan : Oui, je pense. En vrai, j'hésite à trop en dire, parce que je veux que les gens puissent voir ce qu'ils interprètent des morceaux. On ne veut pas déposséder les gens de leur vision. Mais d'un autre côté, je pense que c'est aussi important qu'ils aient une compréhension du niveau de réflexion et d'organisation que l'on met dans l'album. C'était une bonne opportunité de leur donner des explications sur ces 5 actes et d'explorer un peu plus les significations et l'intention des morceaux. C'est sympa de donner la chance aux gens d'apercevoir ce qu'il se passe aussi derrière la scène. 

LN! : J'ai vu des gens dire qu'on entendait davantage d'émotions brutes dans ces nouvelles chansons, que ça rappelle vos premiers albums. Qu'est-ce que tu en penses ? 

Jordan : Je pense que la situation actuelle du monde nous fait ressentir des émotions assez intenses et brutes. Chaque album que nous avons réalisé avait un but précis. On savait toujours quelles émotions on voulait transmettre et les décisions qui suivaient servaient cet objectif. Chaque album a toujours sonné d'une façon spécifique car c'était requis par le thème qu'on lui donnait. Pour ce nouvel opus, on ressentait que la musique devait être plus brute, viscérale, avec un sentiment d'urgence et d'intensité. On l'a compris dès le début. On a donc pris la décision de refléter ça via notre écriture. Ce doit être pour ça que les gens disent ça. Nos premiers albums devaient avoir cette intensité car en début de vingtaine, on avait cette urgence d'essayer de faire sens du monde autour de nous. Maintenant pour celui-ci, l'idée s'en rapproche. 

LN! : Je vois. Je me posais aussi des questions sur le visuel de l'album, qui représente un espèce de collage de différentes parties de visages. Comment vous avez créé ce visuel ? 

Jordan : C'est un concept qui vient d'Adam, notre bassiste. Adam a toujours réalisé les visuels de nos album et il est, je pense, exceptionnellement bon pour comprendre les thèmes que je décris. Parfois, c'est même lui qui doit traduire ce que je raconte quand je décris mes idées pour les albums aux autres membres du groupe. Je ne suis pas très bon pour rester concentré sur ce que j'essaie de dire. Il est vraiment connecté de façon spéciale à mon cerveau. Pour quasiment tous les albums, il était le premier à savoir le titre et les idées pour qu'il puisse commencer à le traduire visuellement. Je pense que pour cet album, il a compris que la majorité des thèmes parlait d'à quel point le monde moderne nous fragmentait, et comment on dissociait face à nos traumatismes. Ce collage était une façon de représenter à quel point le personnage de l'histoire se fragmente, tout en confrontant cette part dissociée pour surmonter les crises qu'il vit. Je pense qu'il a fait un travail incroyable pour transcrire mes idées de manière tangibles. 

LN! : J'adore l'idée. C'est intéressant. Vous réalisez aussi cet album de manière indépendante, vous étiez chez Epitaph pour le précédent et d'autres encore avant. Qu'est-ce que ça change pour vous ?

Jordan : Pas grand-chose en vrai. On a gardé une bonne relation avec Epitaph. Ils comprennent notre façon de travailler, repliés sur nous-mêmes. On est chanceux d'avoir le soutien des gens pour chaque album sans questionner notre manière de faire, on nous laisse notre espace et notre liberté pour créer. On se concentre toujours sur ce qu'on veut faire d'un album et comment le réaliser. Heureusement, on a assez d'expérience dans le milieu à présent pour qu'on puisse travailler indépendamment via nos relations, ça nous facilite le processus et on peut pleinement créer avec notre propre façon de faire

LN! : Vous êtes chanceux de pouvoir faire les choses comme vous le voulez ! Vous êtes en tournée en Europe au moment où l'on parle. Qu'est-ce que ça fait de jouer les nouvelles chansons en live ? 

Jordan : C'est cool. C'est fun. C'est différent aussi, évidemment. Il y a des fans qui connaissent toutes les paroles car certaines chansons sont sorties depuis un moment déjà. Il y a aussi une majorité de gens qui connaissent les chansons mais qui ne les ont pas assez écoutées pour chanter autant que les anciens morceaux. C'est un petit challenge pour nous. Mais de manière générale, la réception a été bonne. D'un point de vue plus personnel pour nous 5, on est juste heureux de jouer de la musique, de jouer des nouveaux morceaux devant les foules. C'est une expérience très différente que de les jouer ensemble dans une salle de répétition ou de les enregistrer. Je pense que par-dessus tout, c'était intéressant de voir comment ces chansons se traduisaient en live, de ressentir l'énergie de faire quelque chose de nouveau ; ça fait longtemps que ce n'était pas arrivé. Ça en valait la peine. 

LN! : Je ne crois pas que ce soit annoncé au moment où on parle, mais vous prévoyez une autre tournée en fin d'année ? 

Jordan : Ce sera au printemps prochain finalement, février et mars. On a du le repousser car un membre du groupe va devenir papa. 

LN! : Oh c'est chouette ! Il devrait y avoir un concert à Paris, car vous n'avez pas pu jouer en France sur cette tournée estivale des festivals. 

Jordan : Oui, on aura un show à Paris, c'est sûr. Là, c'est une tournée assez courte, environ deux semaines, on ne joue pas tant de concerts que ça. Mais on vient d'aller au Royaume-Unis et en Allemagne pour de nombreux festivals cet été. On sera donc de retour l'année prochaine pour visiter davantage de pays et faire une vraie tournée, avec une date en France, c'est sûr. 

LN! : C'est cool. Je pense que beaucoup de monde attend ça. 

Jordan : Oui. C'est bizarre de venir en Europe sans jouer dans les pays habituels, on ne va que dans deux pays. On avait quelques offres de festivals et on n'avait pas tourné depuis longtemps. C'était sympa de venir et de faire quelques dates pour se remettre dans le bain. L'année prochaine, on fera une vraie tournée quand l'album sera sorti. 

LN! : C'est comme un entraînement pour la vraie tournée qui arrive, en fait ! 

Jordan : Oui, on peut dire ça ! J'ai hâte de jouer davantage de concerts. Ca fait tellement bizarre d'être en Europe sans jouer partout. Mais comme tu dis… C'est un tour de chauffe, on verra plus de monde l'année prochaine ! 

LN! : Merci d'avoir pris le temps de répondre à nos questions ! 

Jordan : Merci de de prendre le temps de faire cette interview aussi, ça fait plaisir !

Interview : Margot Patry


1. I Shaved My Head
2. Man With Hands And Ankles Bound
3. Autofiction Detail
4. Environmental Catastrophe Film
5. Self-Portrait Backwards
6. The Field
7. Sibling Fistfight At Mom’s Fiftieth / The Un-sound
8. Landlord Calls The Sheriff In
9. Steve
10. Top-Sellers Banquet
11. Saturation Diver
12. I Dreamt Of A Room With All My Friends
13. No One Was Driving The Car
14. End Times Sermon



[English Version]

The new La Dispute album (post-hardcore/emo/spoken word), No One Was Driving The Car, comes out September 5th. For the occasion, we had the pleasure to interview Jordan Dreyer, singer of the band, on his writing process, the concept and the visuals and how it was received by the fans!

LN!: To start, I read that the new album you're putting out is inspired by the movie First Reformed (2018), and I haven't seen it. Can you talk a bit about the movie? 

Jordan: Sure. The movie is about a pastor in a reformed church, an old reformed church in upstate New York, experiencing a crisis of faith after meeting somebody who is involved in extreme climate actions. This crisis is based on the state of the environment in our modern world. Watching it, I felt that it spoke about a lot of the things that had been on my mind during the pandemic, the quarantine period, and the couple years after. The loss of control, trying to make sense of the volatility of life and your station in it, and trying to understand, or find a way to make sense of forces beyond control and your own agency in that. So, it felt like a pretty good jumping off point, structurally, for what I had been feeling for a long time in my own life. We always take inspiration for every record from a different medium, and we had been talking about this record having a cinematic feel so it was fitting. I also love not only First Reformed, but a lot of Paul Schrader’s entire filmography, so it felt like a pretty good way to build a loose structure for the record. 

LN!: So, you relate to the characters in the movie and what they're experiencing and it inspired you to write? 

Jordan: Correct. That's pretty much it. Also, the director was born and raised in the same environment that I was back home, in Grand Rapids, Michigan, so there was an added connection because there was a lot of similarities between the themes we generally talk about. It was hard to separate that, I think, from the shared experience of growing up in our pretty specific town. In the end, there were a lot of different connections I felt with the director and with that film in particular. 

LN!: I see. You say the title of the album is from a quote from a car crash? 

Jordan: It’s from an actual news article that I saw around the same time that these ideas were in my head. I saw a quote from this article about a self-driving car, a Tesla, that had crashed in a cul-de-sac in Texas. That quote felt like a good summation of the things that I had been feeling, how we look for outside things to explain our station and to give us a degree of control, when in reality, I think most of the time we're all less in control and experiencing a situation of control beyond our own means. That quote felt like a pretty good way to summarize what I had been feeling about in a brief way, so I knew pretty early on that that's what I wanted to call the record. 

LN!: All right. You have, like always in your songs, a lot of lyrics. You do a lot of spoken word, so it's always huge to dive into the text. I wanted to know a bit about your process of writing, especially for this record. Do you feel like you write a lot of just what's going through your mind at the moment or are you still trying to make complicated sentences? 

Jordan: It's a little bit of both. I generally have a pretty good idea of how I want to accomplish whatever thematic idea is burrowed into my brain, so as far as how the record is structured, I connect, I think, more than any of the observations made about the world around me that feel connected to whatever overarching theme I've decided I want to explore on the record. All of the stories are more or less laid out, and the arc of the record is more or less laid out as well, so it starts with building those pieces and figuring out where to arrange them in a way that tells some sort of narrative, or moves you through a conversation about the bigger themes. in this case, the main theme is the loss of control and trying to find a way to explain how you might have arrived where you arrived. From there, it's a lot of precise writing, not just because I feel pretty particular about how I arrange sentences and words, but because it requires me to fit them into the structure of the songs we're writing and to make the patterns interesting and musical in whatever way that I can. To use a sculptural analogy, every piece is kind of a block of marble and it's a matter of trying to figure out how to chip it away until it both fits into the structure of the song but also satisfies my need to make things look and feel a certain way aesthetically. It's a lot of big ideas broken down into sentences and word structures and that sort of thing, so it's a combination, I think, of big picture ideas and trying to create a thematic arc for the record, but also trying to make each word perfect and each sentence perfect and each part must feel as musical as what my bandmates have written. 

LN!: Okay, so you get the music first and then you write on it or do you already have texts? 

Jordan: I'll pitch an idea for each song, generally speaking, and that doesn't always work out that way in the end, but the basic process is : I'll pitch the record to everyone and I'll have all the different beats and the dynamic movements and I'll say, you know, this song is about this and should sound like this, should feel this way and then they'll write the music with that in mind. After that, I'll actually write the lyrics to the songs. So, the lyrics, the idea comes first, the music comes second, and then the actual writing of the words comes after the music is written. 

LN!: I see. If you take "Autofiction Detail" as an example, I was feeling like the whole lyrics were pronounced in a way that makes us feel the beating heart all the time, like the same rhythm especially in the end, I mean, you repeat the word a lot but the way all of it is said is like the rhythm of a beating heart. 

Jordan: A lot of times it feels like we've written everything in tandem and I think that's a testament to the way we have always worked together. I think my bandmates are really, really good at hearing my idea and translating that into a song. And then, there's a little back and forth too because my idea might change a little bit when I hear what is being written for the idea that I pitched. Sometimes I think it just comes from my bandmates, the four musicians in the band, really understanding me as a writer and as a vocalist and translating my ideas really effectively. Also, hearing what they've written helps me with how I approach things lyrically on a more specific level. That song you describe is a good example. The image is somebody walking alone at night in the seedy parts of a town and experiencing the trauma of the people who are left outside. I think that song has that feel. It feels like you're hearing somebody's footsteps or you're hearing their heartbeat. It's really cool. The end product is really a testament to how long the five of us have made music together and how well we understand each other as artists. 

LN!: Yeah, that's great that you can connect on everything and work so well together. That's the song that stood out the most to me because of that, the way the rhythm resonates. 

Jordan: Yeah, that makes a lot of sense. 

LN!: The album is split in five chapters. It's understandable because it's a long album. There's 14 songs and some of them are very long. But how did you decide to cut them that way? 

Jordan: The five-act thing comes from the film structure that I kind of pitched to everybody at the beginning. So, we wrote pretty specifically to have five distinct movements in the record that kind of pushed the narrative along that. It wasn't our intention initially to release them separately that way. I think this was originally an idea from our manager, who is the sixth member of our band really, he has been with us for a long time and is more a friend than a manager. It allowed us to do things just a little different than the typical release structure. I think we've always been attracted to unconventional approaches. And I think the fun end result is not just unconventional, but challenging for how things typically occur in the landscape of music today. It would have been different 15 years ago, but given the way that we consume music nowadays, and how much the industry relies on single releases and playlist placement. We sort of wanted to do something different. Not that we're the first band to do it. I think there are plenty of other bands that have kind of taken that unconventional approach, but it just felt right for this record more than anything. And it's been really fun to get to release bigger chunks of music for people ! 

LN!: Yeah, and I guess it helps people go through the album more easily, because as I said, there's a lot of songs. So maybe it's easier through times to go through some of them. And also, you can see the reaction of your listeners bits by bits. 

Jordan: Yeah, definitely. I think it really gives people a stronger sense of how the record is meant to be listened to. And yeah, I think it's kind of what's fun for all of us, getting to hear everyone's reaction, not just to one song, but to what the whole record feels like. It's been pretty fulfilling. 

LN!: The part three came out like a week ago, and you just released a documentary about it. Is it important to explain to people what you mean by the songs and the way you do it? 

Jordan: Yeah, I think so. I mean, I hesitate to explain too much, because you want people to be able to take what they want from things. And you never want to rob people of the opportunity to provide their own interpretations. But I also think it's pretty important to us that people have an understanding of the extent of thought and careful planning that goes into it. And I think getting the opportunity to provide those full acts with a little bit of explanation gives people a bit deeper of an understanding of what the songs mean and what their intentions are. I think there's something to be said for letting people peek behind the curtain a little bit. 

LN!: I've heard a lot of people saying that they hear more raw emotions in the new songs and that it feels like going back to the first albums. What do you think about that? 

Jordan: I think that life right now and the things that we're all confronted feel pretty raw, pretty emotional and pretty intense. Every record that we've done has had a very specific purpose behind it for us. We've had a pretty strong idea of how we want each thing to feel and have made decisions along the way with that feel or intention behind everything. So, every record sounds the way we wanted it to sound because it required by the theme we wanted. And this record, I think, just felt like it should be more raw and more visceral and feel a little bit more urgent and intense. And we knew that pretty early on. We made decisions in writing and recording that reflected that. And I think that's what people are hearing. I think that they're feeling the early couple records have a more intense feel behind them because we wrote in our early 20s and it reflected the urgency of that age to make sense of the world around us. And on this one now, the idea is pretty similar. 

LN!: I see. I was also wondering about the artwork you used, the collage of face pieces or something. How did you make the concept of this art? 

Jordan: The concept comes from Adam, our bass player. And Adam has done all of the art for all of our records and is, I think, exceptionally good at understanding the themes that I present. Adam sometimes is the one who has to translate what I'm saying when I pitch ideas to the rest of my bandmates, because I'm not always good at staying focused on what I'm trying to explain. Adam is really tapped into my brain in a special way, I think. Nearly every record we've done, I've told Adam the idea and the title before I've told anyone else so that Adam can get a head start on translating that visually. And I think Adam saw a lot of the themes about how fragmented we've become in contemporary life and the idea of, in the face of trauma, we’re dissociating from who we are for one reason or another. I think the collage idea was to sort of visually represent how fragmented the character in the record is, and confronting the idea that they've dissociated from who they are as a matter of necessity while experiencing crisis. I think it did an exceptional job, once again, of taking the feeling and the themes of the record and making them tangible. 

LN!: I love the idea. Interesting. You also release this album independently without a label, like for the previous one you had Epitaph and you had other labels before. So, what does it change for you? 

Jordan: Nothing, really. We still have a great relationship with with Epitaph. I think they're understanding us, we're very enclosed in how we operate and we're lucky to have people supporting us to release our records who don't question what we're doing and just give us the space and time and freedom to do so. We never really think about anything other than what we want from the record and how to accomplish it on our own. Fortunately, we have been around long enough to be able to just work in relationships that facilitate that and allow us to be who we are and operate the way we want to operate. 

LN!: That's lucky to be able to do things the way you want. You are on tour right now in Europe. How's it going to play the new songs live? 

Jordan: Good. Yeah, it's been really fun. It's different, obviously. There are people who will know the words because the songs that we're playing have been out for a while. And I think there's a lot of people who have heard them, but not enough to sing along the way they do on old songs. And that has, you know, just a little challenge in that. But for the most part, the response we get has been great. And on a personal level for the five of us, it just feels good to be playing new music, to be playing songs that we haven't played before live in front of people. It's a different experience than playing them together in a rehearsal space or recording them. I think above all, it's just been fun for us to try to figure out how these songs translate live and to feel the energy you get from doing something new for the first time in a long time, because it's been a while since we've had new songs to play live. So, it's been really rewarding. 

LN!: As far as I'm aware, there should be another Euro tour at the end of the year? 

Jordan: Actually, next spring, February and March. We had to move it back. We got a bandmate expecting a child. 

LN!: Oh, that's great! And so there should be a concert in Paris planned because you're not playing in Paris or in France for that length of summer festivals. 

Jordan: Yeah, we will for sure have a show in Paris. This was sort of just like a short thing, two weeks. So not playing very many shows. We've just been in the UK and in Germany doing a lot of summer festivals. But we'll be back in February and March of next year playing more shows in more countries, doing a proper European tour and we will be in France for sure. 

LN!: That's great. I guess a lot of people are expecting it. 

Jordan: Yeah. It's weird to come and to only play two countries. We had festival offers and we haven't toured for a while. So, it was nice to come and play a few shows and sort of get back into the swing of things. And then next year we'll do a bigger European tour when the record is out. 

LN!: Almost a training for the real tour. 

Jordan: Yeah, kind of! We're looking forward to playing more shows. It feels a little weird to be here and only play so many. But like you said, just sort of warming up and then we'll be visiting more places and seeing more people next year. 

LN!: Thank you for taking the time to answer some questions! 

Jordan: Great. Well, thank you for taking the time. Really appreciate it.


Interview : Margot Patry

Aucun commentaire